Fighting Fatality Insight into British Columbia’s Sanctioning of Overdose Prevention Sites
Main Article Content
Abstract
Due to the alarming rate of illicit drug toxicity deaths in British Columbia, a public health emergency was declared by Provincial Health Officer Dr. Perry Kendall on 14 April 2016. In response to the unsanctioned supervised consumption sites opened by concerned community members, and following the advice of Dr. Perry Kendall, Health Minister Terry Lake enacted a Ministerial Order in December 2016 to rapidly sanction overdose prevention sites. The Ministerial Order allowed regional health authorities the opportunity to provide overdose prevention services as necessary on an emergency basis for the duration of the public health emergency. The emergency sanctioning of overdose prevention sites enabled the BC government to take swift action to address the crisis while completing the lengthy and onerous application process for more permanent supervised consumption sites. The Ministerial Order allowed overdose prevention sites to operate without a strategic plan and prior community consultation. In May 2017, Parliament adopted Bill C-37, accepting a more streamlined application process for supervised consumption sites. Overdose prevention sites are an integral part of a multi-faceted solution to the opioid crisis, however, evaluation of the cost benefits and data reflecting the impact on first responders is wanting.
Face au taux alarmant de morts dues à la consommation de drogues illégales toxiques en Colombie Britannique, le médecin provincial en chef, Dr. Perry Kendall, a déclaré une situation d’urgence de santé publique le 14 avril 2016. En réaction à l’ouverture de sites sauvages de consommation supervisée par des membres actifs de la communauté, et suiv- ant l’avis du Dr. Perry Kendall, le Ministre de la santé, Terry Lake, a pris un arrêté ministériel en Décembre 2016 pour valider rapidement les sites de prévention de surdose. L’arrêté ministériel autorise les autorités régionales à fournir les services de prévention de surdose autant que de besoin dans un contexte d’urgence et pour la durée de la situation d’urgence de santé publique. La validation d’urgence des sites de prévention de surdose a permis au gouvernement de CB d’agir rapidement pour résoudre la crise tout en faisant avancer le processus coûteux et lent d’accréditation de sites plus permanents de consom- mation supervisée. Le décret ministériel a autorisé les sites de prévention des surdoses à fonctionner sans plan stratégique ni consultation communautaire préalable. En mai 2017, le Parlement a adopté la loi C-37, établissant un processus simplifié pour la validation des sites de consommation supervisée. Les sites de prévention des surdoses sont un élément important de la solution à plusieurs facettes à la crise des opioïdes, mais il n’y a pas à ce jour d’évaluation des coûts et avantages ni suffisamment de données sur l’impact sur les premiers secours.
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).